Etapy projektu Ultimp gry platformowej w Unity3D

etapy projektu

W dążeniu do celów długoterminowych bardzo ważnym i istotnym jest rozbicie ich na drobniejsze, krótsze i nieco łatwiejsze w realizacji etapy.

Projekt „Ultimp” który obrałem sobie za cel długoterminowy w ramach konkursu „Daj się poznać” to gra platformowa tworzona w programie Unity3d, pisana w  języku C# gdzie do sterowania wykorzystana będzie kamera internetowa dzięki bibliotece OpenCV.

Platformówka 2D to projekt składający się z wielu etapów realizacji. Od ogólnej koncepcji początkowej, po przez napisanie kodu, poprawienia bugów, stworzenie grafiki, muzyki, obsługa kamerki, poprawienie bugów, stworzenie poziomów, testy no i oczywiście jeszcze poprawa bugów 😛

Dlatego rozsądnym podejściem jest podział projektu na etapy. Najpierw na kilka większych, a następnie każdy z nich jeszcze na mniejsze i mniejsze i mniejsze. Na tyle małe, aby realizacja każdego z nich była prostsza i wymagała mniej czasu do realizacji.

Nie będę rozpisywał się o każdym z podziałów na coraz to mniejsze etapy. Napiszę tylko o pierwszym, podział na 5 etapów, które według mnie, kompletnego laika w tworzeniu gier wydają się istotne w tym projekcie, aby stworzyć co najmniej grywalny prototyp.

1 Unity 3d i C#

Ultimp to gra 2d realizowana w zintegrowanym środowisku Unity3d, darmowy i doskonały silnik do produkcji gier 2d i 3d oraz różnego rodzaju wizualizacji i animacji na różne platformy. Unity 3d umożliwia pisanie skryptów między innymi w języku obiektowym C#, w którym też będzie powstawał projekt.

2 OpenCV i kamerka internetowa

Sterowanie w grze będzie opierało się na ruchu dłoni, a dokładniej mówiąc na ruchach palców. Obraz z kamery będzie czytany przy pomocy biblioteki OpenCV obsłużony za pomocą wyżej wspomnianego języka C#.

3 Grafika i animacje

W przypadku grafiki i animacji do tej gry będzie zastosowane jedno z dwóch podejść. Jedno ambitne, czasochłonne, bardziej pracowite i wymagające. Drugie zaś szybsze i teoretycznie łatwiejsze, choć wcale nie powiedziane, że proste. Pierwsza opcja to stworzenie własnych grafik i animacji, czyli bez nauki rysunku czy animacji się nie obejdzie i tą drogą chciałbym pójść. Jednak może to być dość problematyczne ze względu na ograniczony czas, umiejętności i możliwości. Wówczas pozostanie ratować się gotowymi rozwiązaniami, które można znaleźć w całkiem bogatych zbiorach darmowych assetsów.

4 Muzyka i dźwięki

Tu podejście również jest dwojakie. Albo droga dłuższa lecz dająca większą satysfakcję czyli stworzenie swoich ścieżek audio. Bądź wykorzystanie darmowych materiałów, których również w sieci nie brakuje.

5 Testy i bugi

Każdy przyzwoity projekt powinien przejść przez solidnie obsadzony poligon testów w celu weryfikacji działania i znalezienia błędów, które niewątpliwie pojawiają się w każdym projekcie i mogą występować nawet w wersji produkcyjnej. Samo testowanie jak i łatanie bugów to etap równie czasochłonny i pracochłonny jak samo tworzenie produktu. Zatem pominięcie testów, tak jakby projekt był zrobiony zaledwie w połowie. Zatem nie obejdzie się bez zabawy w „psucie” w celu naprawy 😀

Podsumowanie

Ten podział projektu na wyżej wymienione punkty jest bardzo podstawowy i jak wspomniałem wyżej spisany ręką laika. Mógłby być bardziej dokładny, zawierać więcej szczegółów czy wyglądać kompletnie inaczej. Ale lepiej „byle jaki plan” niż jego brak. Te pięć punktów to coś na wzór filarów na których chcę opierać swoją pracę przy projekcie. O ile w przypadku dwóch pierwszych punktów wcześniej realizowałem już jakieś projekty, tak pozostałe są dla mnie czymś nowym i sporo przede mną nauki. Ale dlatego wybrałem taki projekt aby móc się uczyć nowych rzeczy i rozwijać wiedze z tych, których już po części znam.

Nie wiem co z tego projektu powstanie i czy uda się ukończyć go w całości. Ale tak naprawdę celem jest sama droga, która jest ważniejsza niż sam produkt końcowy. I nawet jeśli nie uda się go ukończyć to mam nadzieję, że nabędę wiedzę i doświadczenie które niewątpliwie przyda się w przyszłych projektach. W końcu rozwój to cel długoterminowy, który należy podzielić na etapy. A ten projekt to jeden z wielu kroków do rozwoju.

 

You may also like...

5 komentarzy

  1. Adku pisze:

    Powodzenia życzę!
    Swoją drogą gdzie koncepcja, scenariusz gry, opis postaci etc.? Wbrew pozorom to odrębny etap, całkiem czasochłonny 😀

  2. Nagiii pisze:

    Powodzenia 🙂 mogę być 1 graczem 😀 „testerem” . Wiesz gdzie mnie szukać 😛

  3. Mateusz pisze:

    Fajna inicjatywa, szacun że ci się chce programować, coś odkryć, zrobić coś więcej 🙂

    • Nestor pisze:

      Dzięki wielkie 🙂
      Ostatnimi czasy troszku zaniemogłem zdrowotnie, ale wracam do formy i do pracy. Nawet jeśli nie ukończę przed końcem konkursu to chcę projekt ciągnąć dalej aż zrobię cały prototyp 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *